Tweede stageweek Kisumu - dag 55 t/m 61 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Tweede stageweek Kisumu - dag 55 t/m 61 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Tweede stageweek Kisumu - dag 55 t/m 61

Blijf op de hoogte en volg Mariska

15 November 2015 | Kenia, Kisumu

Zondag 25 oktober

’s ochtends hebben we lekker even bij het zwembad gelegen. En ’s middags was ik van plan om samen met Eva chapati’s te maken (dit is een soort pannenkoek/brood) want op school hadden ze ons uitgelegd hoe dit moest en het scheen niet zo heel moeilijk te zijn.
Na een paar uur proberen, wat kapotte borden en een keuken die helemaal blauw stond van de rook is het ons toch uit eindelijk gelukt om ze te maken.
’s Avonds hebben we nog een filmpje gekeken en zijn we lekker gaan slapen.

Maandag 26 oktober

Deze ochtend stond ik weer in de peto klas.
We hebben veel liedjes gezongen en daarna met de kinderen wat activiteitjes gedaan.
Van de juffrouw moest ik samenwerken met het meisje dat alles met haar voeten doet i.p.v. met haar handen.
Eerst kreeg ze een houten plankje met van die staafjes er op, hier moest ze dan met haar voet een blokje even groot als een muntje van 5 cent (maar dan wel iets dikker) overheen doen.
Dus dan zei ik een getal tegen haar en dan deed ze dat aantal blokjes om het staafje.
Dit lukte haar erg goed, wat ik erg knap vond omdat de blokjes redelijk klein waren.
Daarna kreeg ze een houten plankje waar allemaal gaatje op een rij zaten en hier moest ze dan met een veter doorheen zodat er een figuur uit kwam.
In het begin ging het wat lastig omdat ze de veter en aan de achterkant met haar andere voet moet vast pakken.
Maar ook dit lukte haar al heel snel.
Ik vond het echt super om te zien dat ze er zelf ook zo trots op was dat dit haar lukte!
In de middag hebben we weer buiten met de anderen kinderen gespeeld.

Dinsdag 27 oktober

Vanochtend stond ik in een andere klas.
Deze klas zitten de kinderen voordat ze naar klas 1 gaan.
Ze leren hier vooral de basis die ze in de volgende klassen nodig hebben.
De leeftijden in deze klas verschillen van 4 tot op dit moment 14 jaar maar kan tot 16.
Dit komt doordat sommige er langer over doen om te kunnen lezen en schrijven.
De oudste jongen die er nu was is 14 jaar oud en omdat het hem niet lukt om te lezen en schrijven kan hij niet over naar de volgende klas.
Maar de juffrouw vertelde wel dat hij binnenkort naar de hoogste klas gaat want hier leren ze om bijvoorbeeld kleding te maken, zodat hij deze dingen wel kan leren.
Ik vind het erg goed dat ze naar een oplossing zoeken voor iets wat hij wel kan doen en dat het ook iets is waar hij later iets aan gaat hebben.
’s Avonds heb ik nog even aan mijn verslag gewerkt.

Woensdag 28 oktober en donderdag 29 oktober

Deze dagen heb ik ’s ochtends weer meegeholpen in de peto-class en ’s middags hebben we weer buiten gezeten met de kinderen die vrij waren.

Vrijdag 30 oktober

In de ochtend stond ik weer in de peto-klas.
’s Middags zijn Eva en ik naar Lutheran gegaan, daar hadden we met Millicent afgesproken om daar even te kijken.
Lutheran is net als Joyland een school voor gehandicapten kinderen, alleen zijn de kinderen die op Lutheran geestelijk gehandicapt.
Hier hebben we wat meer informatie gekregen over de school en een rondleiding.
Op de school is nu ook toevallig een Nederlands gezin die hier vooral helpen bij het lesgeven.
Ze maken hun eigen lesmateriaal hier met alle spullen die ze hier ook kunnen verkrijgen zodat als ze straks weer weg gaan de leraren dit ook zelf kunnen doen.
Op het moment dat wij er zijn waren ze bezig met het maken van letterbakjes.
Dit deden ze door dunne rechthoekige latjes hout daar de letters van A tot Z op te zetten en die in een bakje te doen waarvan we normaal gesproken ijsklontjes maken.
Zo heeft elke letter zijn eigen vakje.
Dit helpt bijvoorbeeld bij spellen en woorden maken.
Omdat we er nu toch waren hebben we ze maar meteen even geholpen met het schuren van de latjes.
Samen met Eva heb ik besloten dat we ook een deel van onze stageperiode bij Lutheran willen zijn.
Dit omdat we dan goed het verschil tussen de twee scholen kunnen zien maar ook het verschil tussen de lichamelijk gehandicapten kinderen en de geestelijk gehandicapten kinderen.
Hier beginnen we dus maandag.

Zaterdag 31 oktober

Nadat we in de ochtend lekker even bij het zwembad gelegen hadden zijn we samen met de Nederlandse moeder en dochter die hier ook zijn weer naar de Masaai markt geweest.
Hier hebben we lekker even rond gelopen en alvast ideetjes opgedaan voor het kopen van onze souveniers.
Toen we uitgekeken waren zijn we nog even langs de supermarkt geweest om boodschappen te doen.
’s Avonds zijn we eerst naar Laughing Buddha geweest omdat we zin hadden in die lekkere brownie die ze daar hebben.
Daarna zijn we door gegaan naar Rooftop, hier was een halloweenfeest en Jp moest deze avond ook draaien.
Het was een super leuke avond!



  • 16 November 2015 - 07:48

    Mireille :

    Goedemorgen lieverd, vol trots kijk ik iedere week uit naar jou verhalen en nu dan opeens 3 reisverhalen ,heerlijk gistermorgen met een bakkie thee ze allemaal gelezen, maar niet 1x zelfs 4x zo geniet ik ervan en ben jij heel dichtbij mij het werkelijke aftellen is nu echt begonnen, maar schat wat een avontuur geniet nog van deze laatste weekjes en ik zou blij zijn als ik je weer veilig in mijn armen kan sluiten...

    Liefs mamsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 6037

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 27 November 2015

Kenia 2015

Landen bezocht: