Derde stageweek Kisumu - dag 62 t/m 68 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Derde stageweek Kisumu - dag 62 t/m 68 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Derde stageweek Kisumu - dag 62 t/m 68

Blijf op de hoogte en volg Mariska

15 November 2015 | Kenia, Kisumu

Zondag 1 november

Om 10 uur hadden we met Millicent afgesproken om naar kibuye te gaan om stoffen uit te zoeken voor onze jurken.
We waren natuurlijk allemaal nog erg moe omdat het de vorige avond erg laat was geworden voor dat we sliepen.
Maar uiteindelijk zijn we geslaagd om een stof uit te kiezen en gingen we door naar degene die de jurken voor ons zou maken.
Eerst moesten we allemaal uitkiezen welk model we wilden en daarna ging ze onze maten opmeten.
Nadat we daar mee klaar waren zijn we naar het huis van Millicent gegaan, want ze zou voor ons een lunch maken.
Ze had super lekker gekookt voor ons en we zijn daar heel de middag gebleven.
Daarna zijn we meteen doorgegaan naar een restaurant waar we hadden afgesproken om te gaan eten omdat het de laatste avond van Elvera en Wilma was.
Na de gezellige avond zijn we weer terug naar huis gegaan en allemaal lekker naar bed gegaan.

Maandag 2 november

Vanochtend beginnen voor de eerste keer op Lutheran.
Toen we er aan kwamen waren ze bezig met een soort ochtendbijeenkomst.
Hier bespreken ze dan met alle kinderen en leraren bv welke dag het is, belangrijke dingen en bidden ze.
Na dit zijn we met de twee Duitse meiden die hier vrijwilligerswerk doen meegegaan, zij maken hier elke ochtend mandazi’s (soort oliebollen) en dus konden wij goed met hun meehelpen!
Toen de mandazi’s klaar waren zijn we naar de eetzaal gegaan en hier krijgen alle leerlingen dan een mandazi.
Na de pauze ben ik samen met Eva langs alle klassen gegaan zodat we konden zien hoe het daar gaat.
In de middag zijn we weer naar Joyland gegaan.

Dinsdag 3 november

Vandaag ben ik op Lutheran begonnen in de pre-primary class.
Dit is de laagste klas, de kinderen in deze klas zijn nu tussen de 12 en 20 jaar.
Het leeftijdsverschil is zo groot omdat ze hier niet elk jaar naar een andere klas gaan maar ze gaan pas als ze er klaar voor zijn om te gaan.
Sommige kinderen zitten dus al meerdere jaren in deze klas.
Ze krijgen hier vooral lessen in de persoonlijke verzorging.
’s Middags hebben we weer met de kinderen van Joyland gespeeld

Woensdag 4 november

’s Ochtends heb ik weer in de pre-primary klas geholpen.
Nadat we de kinderen hun tanden hadden gepoetst, heb ik de kinderen hun hoofden en armen gewassen en daarna ingesmeerd met olie.
De rest van de ochtend hebben de kinderen vooral gespeeld.
In de middag zijn we weer naar Joyland gegaan.
Daarna zijn we naar de vrouw gegaan die onze jurken aan het maken is zodat we ze kunnen passen en kunnen zien of er nog iets aangepast moet worden.

Donderdag 5 november

In de ochtend zijn we naar Joyland gegaan en hebben we geholpen in de peto klas.
’s Middags gingen we naar Lutheran, toen we daar aan kwamen was er heel veel muziek en was iedereen aan het dansen.
Dit scheen te zijn dat ze een aantal dingen die ze gesponsord hadden gekregen gingen uitdelen en er meteen een hele gezellig dag van maken voor de kinderen, door kleine wedstrijdjes met prijzen en dat soort dingen.
We hadden met de Duitse meiden afgesproken dat we met hun mee zouden gaan want een leraar wou ons verschillende plekken in Kisumu laten zien.
We hebben veel rondgereden en zijn bij het punt gestopt waar een monument staat dat aangeeft dat de evenaar daar langs loopt.
Er werd ook nog een experiment uitgevoerd met water.
Dat als je in het noorden staat en je water weg laat lopen dit met de klok mee gaat en als je dan paar stappen verder loopt en dan in het zuiden staat draait die tegen de klok in.
Toen we weer terug kwamen zijn we nog even langs de vrouw van onze jurken gegaan om ze op te halen.

Vrijdag 6 november

’s Ochtends stonden we weer in de peto-klas.
En ’s middag naar Lutheran gegaan, omdat er in de middag geen lessen zijn waren alle kinderen buiten.
Ze wouden heel graag voor ons zingen dus dat hebben ze dan ook bijna heel de tijd gedaan.
In de avond zijn we naar Dunga hill gegaan want een van de Duitse meiden was jarig en ze had ons ook uitgenodigd om het daar te komen vieren.
Ze had ook nog een aantal andere vrienden uitgenodigd, dus het was een hele gezellige avond!

Zaterdag 7 november

Vanochtend hebben we een boottocht gemaakt in Lake Victoria.
We hebben nog drie nijlpaarden in het water gezien en verder van de mooie omgeving genoten.
’s Middags heb ik samen met Eva boodschappen gedaan en daarna zijn we nog lekker even bij het zwembad gaan liggen.