Vierde stageweek Kisumu - dag 68 t/m 74 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Vierde stageweek Kisumu - dag 68 t/m 74 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Vierde stageweek Kisumu - dag 68 t/m 74

Blijf op de hoogte en volg Mariska

15 November 2015 | Kenia, Kisumu

Zondag 8 november

Vanochtend zijn we samen met Millicent in onze nieuwe Keniaanse jurken naar de kerk geweest.
We waren erg benieuwd hoe het hier gaat in een kerk.
Toen we bij de kerk kwamen hoorden we dat er vandaag een andere dienst was omdat ze een collecte deden voor de kerk en omdat het heel druk zou worden was alles buiten klaar gezet omdat het anders binnen niet zou passen.
Het was erg leuk om te zien, heel anders dan in Nederland.
Er werd heel veel gedanst en gezongen.
Toen het klaar was zijn we samen met Millicent nog ergens iets gaan eten.
De rest van de middag hebben we weer lekker bij het zwembad gelegen.

Maandag 9 november

’s ochtends zijn we naar Lutheran gegaan en stond ik weer in de pre-primary klas.
Ik heb geholpen met het wassen van de kinderen en daarna eventjes met ze gespeeld.
In de middag zijn Eva en ik weer naar Joyland gegaan.
I.v.m. de examens die er zijn waren er geen lessen en waren dus alle klassen vrij.
Op Joyland hebben ze sinds een tijdje een zwembad voor de kinderen, alleen hebben ze hier nog geen gebruik van kunnen maken omdat er niet genoeg begeleiding was.
Telkens vroegen ze dan aan ons wanneer ze konden zwemmen en vertelden dat ze dit zo graag wouden.
Vandaag kwamen er een paar leraren naar ons toe en vertelden dat de kinderen vandaag wel mochten zwemmen.
Ze waren allemaal echt super blij en wisten niet hoe snel ze bij het zwembad moesten zijn!
Het was heel mooi om te zien dat ondanks dat ze een lichamelijke handicap hebben ze zichzelf zo goed konden aanpassen dat ze wel konden zwemmen.
En doordat de kinderen er zo van aan het genieten waren genoten wij natuurlijk ook!!

Dinsdag 10 november en woensdag 11 november

Weer stond ik in de ochtend in de pre-primary klas op Lutheran.
Op dinsdag nadat we de kinderen verzorgd hadden gingen de leraressen muziek maken met de kinderen.
Ze gingen allemaal trommelen, dansen en zingen.
Dit zag er echt super leuk uit!!
In de middag zijn we weer naar Joyland gegaan om met de kinderen buiten te spelen

Donderdag 12 november

In ochtend waren we op Joyland, maar omdat de examens nog steeds bezig waren hebben we nergens kunnen helpen in de klas.
Na overleg met de directeur mochten we deze ochtend aan onze verslagen werken.
In de middag zijn we weer naar Lutheran gegaan, op een gegeven moment kwamen er twee jongens die bleken van de bibliotheek te zijn.
Ze gingen iets met de oudste kinderen doen en vroegen of wij mee wouden kijken met hun.
Ze hadden een aantal tablets bij en deden met de kinderen leerzame spelletjes zoals rekenen.
Dit was erg leuk om te zien!

Vrijdag 13 november

’s ochtends zijn we weer naar Joyland geweest en hebben daar even met de kinderen van de peto-class gespeeld.
Daarna zijn we doorgegaan naar Lutheran want er was voor ons geregeld dat we mee konden gaan naar een huisbezoek.
Dit houd in dat ze om de zoveel tijd langs het huis van een van de kinderen gaan om te vertellen hoe het op school gaat.
Ze vertellen dan waar ze mee bezig zijn en wat er goed en iets minder goed gaat.
Zo weten de ouders waar hun kinderen mee bezig zijn en kunnen hier mee verder gaan als de kinderen bijvoorbeeld in de vakantie weer thuis zijn.
Ook vertellen de verzorgers van de kinderen dan iets over hoe het thuis gaat en wat het kind allemaal moet doen.
Waar we vandaag heen gingen was een stukje rijden vanaf Kisumu, het was op een platteland.
Er gingen twee leraren mee en die hadden ons al verteld dat het meisje waarvan we naar haar huis gingen verzorgd word door haar oma.
Toen we daar aan kwamen werden we heel leuk ontvangen en zijn we naar het huisje gelopen.
Het was heel bijzonder om alle verhalen te horen die de oma vertelde.
Toen we klaar waren zijn we weer terug naar Lutheran gegaan en vanuit daar terug naar huis.

Zaterdag 14 november

Vanochtend zijn we vroeg vertrokken naar Kakamega rainforest.
Dit is een heel groot bos hier in Kenia.
Toen we er na een lange rit aan kwamen, hebben we eerst een heel stuk door het bos gelopen.
Het was erg mooi om te zien en ook zijn we nog een aantal aapjes tegen gekomen.
Op een gegeven moment zijn we een stukje om hoog gegaan en uiteindelijk kwamen we op het hoogste punt van het bos.
We hadden een super mooi uitzicht over het hele bos met in de verte een stad!
Toen we weer benenede waren zijn we weer terug naar Kisumu gereden.
We hadden afgesproken om in de avond met de Duitse meiden, die ook in Lutheran zijn, wat te gaan eten.
Dit was echt super gezellig en we hebben lekker gepraat met z’n alle.
Daarna ben ik nog samen met Eva en Lorraine naar de Rooftop gegaan om hier nog iets te gaan drinken. Ook dit was weer erg gezellig!!

• 15 November 2015 - 11:05

Jolanda De Beer:

Hoi Mariska,

Het is zo leuk om toch een beetje met je "mee te mogen reizen", door het lezen van je verhalen en het zien van de foto's! Wat is de natuur mooi!
    Fijne weekjes nog! Xxx

• 16 November 2015 - 11:48

0ma Maletzky:

Ik geniet van je verslagen en de foto's
    Geniet van je belennissen

• 16 November 2015 - 18:12

Marc:

Leuke verslagen weer Maris, begin je nu toch ook wel een beetje te missen.

• 18 November 2015 - 14:13

Juliette Van Bommel:

Hey Maris, weer heerlijk genoten van je verhalen zo net. Wat doen jullie toch een bijzondere stage. Jullie vrije tijd is ook goed gevuld lees ik wel. Hebben jullie wel tijd om ons ook te missen ? De jurken zijn fantastisch mooi ! Een mooie herinnering straks als je weer thuis bent aan een mooi avontuur. Geniet nog even van jullie laatste dagen daar, want volgens mijn berekeningen is de countdown nu toch echt bijna aan zijn eindje gekomen. 3 Maanden, voorbij gevlogen ! Nog heel veel plezier en breng een lekker zonnetje mee terug voor ons. Dikke kus, Jet en uiteraard ook de groeten van de rest van de Bommelbende ! XXXX

• 19 November 2015 - 10:47

Oma Kitty:

Hallo Mariska,

Heel leuk om je verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken, je hebt al zoveel dieren gezien
    en bent op heel veel bijzondere plekken geweest, geniet er nog maar even van hoor want de tijd
    is zo weer om. En als je straks weer thuis bent dan kunnen we naar jouw mooie verhalen luisteren.
    Veel liefs van opa en oma de Beer.

• 19 November 2015 - 13:54

Bert:

Lieve Mariska,

Het is weer geweldig om met je avonturen mee te kunnen lezen. Inmiddels betrap ik mezelf net: zit ik toch stiekem af te tellen tot je weer thuis bent!
    Geniet het laatste stukje zoveel je kunt en tot snel...