Eerste stageweek Kisumu - dag 48 t/m 54 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Eerste stageweek Kisumu - dag 48 t/m 54 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek Kisumu - dag 48 t/m 54

Door: Mariska van 't Hooft

Blijf op de hoogte en volg Mariska

28 Oktober 2015 | Kenia, Kisumu

Eerste stageweek Kisumu

Zondag 18 oktober

Deze middag zijn we weer naar Nyalenda gegaan en hebben we daar geluncht.
Dit was erg gezellig want Elvera (studente die 3 jaar geleden via Kellebeek ook in Kenia was) en haar moeder waren ook mee.
’s Avonds zijn we met Cees en Corrie (de eerste begeleidster van de Kellebeek studenten in Kenia) en Elvera en haar moeder lekker uit eten geweest.
En daarna lekker op tijd naar bed want morgen moeten we weer vroeg uit bed voor onze eerste dag op onze nieuwe stageplekken.
Maandag 19 oktober

Vandaag hebben we een korte introductie op onze nieuwe stageplaatsen.
Samen met Eva loop ik stage op Joyland special primary school.
Dit is een school voor kinderen met een lichamelijke handicap. Maar er zijn ook kinderen die lichamelijk én geestelijk gehandicapt zijn en er zijn ook kinderen die helemaal geen handicap hebben.
We kregen eerst een korte uitleg van de directeur.
Daarna kregen we van een lerares een rondleiding over het hele terrein.
In het begin moest ik erg wennen om zoveel kinderen met een handicap te zien maar dit was eigenlijk al snel weer voorbij.
Na de rondleiding waren we eigenlijk alweer klaar voor vandaag en dus zijn we terug gegaan en hebben we lekker aan het zwembad gelegen.

Dinsdag 20 oktober

Het is vandaag een officiële vrije dag hier in Kenia.
Dus alle scholen zijn gesloten en dat betekende dat Eva en ik niet naar onze stage hoefden.
Vandaag gingen we samen in de ochtend mee kijken bij Mama ngina, dit is een soort crisisopvang/weeshuis voor kinderen niet die niet meer thuis kunnen wonen. Ze proberen om de kinderen zo snel mogelijk naar een ander familielid of iemand anders waarbij ze kunnen wonen te brengen, want dat is natuurlijk het beste voor het kind.
Dit is de stageplaats van Lorraine.
Omdat de school die hierbij zit natuurlijk ook gesloten is vandaag, hebben we eigenlijk heel de ochtend met de kinderen buiten gespeeld.
’s Middags zijn we weer terug naar huis gegaan en hebben we nog lekker eventjes bij het zwembad gelegen.

Woensdag 21 oktober

Vandaag is dan eindelijk onze eerste stagedag op Joyland.
We kijken vandaag mee in de peto-klas, dit is een klas waarin de kinderen zitten die beschadigingen hebben aan hun hersenen.
De kinderen zijn tussen de 5 en 13 jaar.
De beschadigingen die ze hebben aan hun hersenen kunnen aangeboren zijn of zijn gekomen door een infectie (meest voorkomende infectie hier is malaria).
Hier door is een deel van hun lichaam verlamd. Het verschilt wel per kind welk deel van het lichaam dan verlamd is.
In deze klas leren ze vooral de basisdingetjes zoals de cijfers van 1 tot 10 en het alfabet.
Degene die al iets verder zijn leren bijvoorbeeld om drieletterwoorden te lezen of om eenvoudige sommen op te tellen of af te trekken.
Het is erg leuk om te zien dat ze voor veel problemen hun eigen oplossingen hebben.
Bijvoorbeeld dat ze niet elke keer nieuw papier nodig hebben, hebben de kinderen op hun tafel een grote houten plaat liggen en hier kunnen ze dan met een krijtje op schrijven om te oefenen. En het heel gemakkelijk weer wegvegen
Ook is er een meisje die haar handen niet kan gebruiken dus schrijft ze met haar voeten.
Er zijn ook een paar kinderen die niet goed getallen of letters kunnen schrijven, dus dan schrijft de lerares een cijfer of letter op hun tafel en dan kunnen de kinderen een flessendopje een voor een over de lijn leggen zodat ze toch bezig zijn met de vorm en door de dopjes telkens te verplaatsen ook met hun motoriek.
In de middag zijn we naar klas 4 gegaan omdat de peto-klas en klas 1 t/m 3 vanaf half 1 vrij zijn.
De kinderen hier zijn tussen de 10 en 15 jaar.
In deze klas hebben ze niet allemaal een handicap en het is dus erg goed om te zien dat degene die geen handicap hebben degene helpen die dit wel helpen.
En andersom leren de kinderen denk ik ook erg veel van de kinderen die wel een handicap hebben.
We zaten in de klas te wachten op de lerares maar die was blijkbaar ziek naar huis gegaan, dus kwam er een andere leraar die les kwam geven aan de kinderen.
Het was een groot verschil vergeleken met de lessen die ik had gezien op het babyhome in Rangala.
Dit kwam natuurlijk ook doordat de kinderen hier een stuk ouder waren en ze dus veel moeilijkere dingen leren.
Om 3 uur was de school ook uit en zijn wij ook terug naar huis gegaan.

Donderdag 22 oktober

In de ochtend stonden we weer bij de peto-klas en hebben we met de juf meegekeken.
In de middag zijn we naar de plaats gegaan waar de kinderen van de klassen die dan vrij zijn altijd zijn.
We wouden dit ook erg graag zien omdat je dan ook een beetje het idee krijgt wat de kinderen doen als ze niet op school zijn en hoe ze daar leven.
Er zijn 8 grote lange gebouwen, dit zijn de zalen waarin de kinderen slapen.
In elke zaal slapen ongeveer 30 kinderen en is er 1 vrouw die dag en nacht voor ze zorgt.
De vrouwen die wonen daar dus ook echt en moeten helemaal alleen zorgen voor 30 kinderen met een handicap.
Dit lijkt mij echt heel erg zwaar en vind het super knap dat deze vrouwen dat kunnen!
De meeste kinderen waren buiten aan het spelen dus hebben we bij hun gezeten en lekker met ze gepraat.
Ook hebben we lekker veel gelachen!
Ik vind het echt heel bijzonder om te zien dat ondanks de meeste kinderen een hele andere handicap hebben(of geen), ze elkaar accepteren en echt met alles helpen als dit nodig is!

Vrijdag 23 oktober

In de ochtend zijn we weer naar de peto klas gegaan. Dit keer was ook Fenna mee zodat zij kon zien hoe het hier allemaal gaat.
Deze ochtend hadden ze geen les maar kwam er een fysiotherapeut langs om oefeningen met de kinderen te doen.
Hij legde ons ook uit over de handicaps die de kinderen hadden en hoe hij ze meestal behandelde.
Het was soms wel moeilijk om te zien dat de kinderen zoveel pijn hadden als ze de oefeningen deden.
Maar toch was het ook goed om te zien dat sommige kinderen bijvoorbeeld met behulp van een rek konden gaan staan als ze dit eerst niet konden en dat ze ook zo gemotiveerd waren om het goed te proberen.
Na de fysio zijn we weer terug naar de klas gegaan, waar we nog even naar de les hebben gekeken.
In de middag zijn we weer naar de kamers van de kinderen gegaan en hebben we buiten nog even met ze gespeeld.
’s Avonds zijn we lekker wat gaan eten samen met de twee andere Nederlandse meiden die hier ook zijn.

Zaterdag 24 oktober

Vanochtend ben ik weer met Fenna en Millicent naar de bank geweest omdat er nog steeds niks goed geregeld was, weer hebben we hier heel lang gezeten maar de man die ons heeft geholpen deed erg zijn best dus hopen dat nu alles wel goed komt.
’s Middags heb ik nog even aan mijn verslagen gewerkt en zijn we boodschappen gaan doen.
En verder hebben we niet zoveel gedaan vandaag

• 28 Oktober 2015 - 16:14

Jacqueline Franken:

Hoi Mariska,

super om je verhalen van de safari te lezen en te lezen dat deze tweede stage ook bevalt!

groetjes,
    Jacqueline

• 28 Oktober 2015 - 18:44

Marc:

Gave foto's en leuke verslagen weer Maris. Je hebt echt heel erg veel wilde dieren gezien!

• 28 Oktober 2015 - 18:57

Juliette Van Bommel:

Dit is dus een hele andere stage als dat je hiervoor gedaan hebt. Inderdaad wel moeilijk om kinderen met een handicap te begeleiden maar ook dankbaar werk. En ik lees dat je nog regelmatig tijd hebt om aan het zwembad te liggen dus met jouw bruine kleurtje komt het ook wel goed geloof ik.... Ik denk dat wij zo langzamerhand maar een zonnebankje moeten gaan doen om niet teveel licht te geven als we straks als je terug bent weer naast je staan ? Veel plezier nog daar !

• 28 Oktober 2015 - 21:13

Mireille:

Lieve meis, wat is dit een bijzondere stage die jij nu aan het doen bent, eentje met veel indrukken maar ozo dankbaar ben trots op je, dat je voor deze zware stage hebt gekozen
    Hou van je lieverd

Dikke kus uit het koude kikkerlandje

Xxx mam

• 28 Oktober 2015 - 22:13

Jack:

Hoi hoi schattie,

Heerlijk om alles zo te volgen, wat een ongelooflijke mooie safari hebben jullie gehad. En wat een geweldige foto's. Ben benieuwd naar alle foto's en ervaringen van de dagen in de jungle.
    En niet alleen de ervaringen van de ontmoetingen met de dieren uit de BIG 5, maar nieuwsgierig naar al jullie ervaringen en foto's van deze weken / maanden.

De eerste dagen van deze stage zijn wederom vol met indrukken en ervaringen, zeer heftig en zeker anders dan de stage plaats van de eerste weken. Respect hoe jullie er zo mee omgaan en het allemaal beleven.

Leuk te lezen dat er ook mensen uit eerdere stage's terug komen in Kenia met familie om alle verhalen en indrukken beter te kunnen delen.

Komende weken kijken we uit naar jullie ervaringen en belevenissen, in het voor "ons" onbekende land.

Liefs van mij, veel plezier, een nuffel en X Kus X

• 01 November 2015 - 22:19

Jolanda De Beer:

Hoi Mariska,

Wat een geweldig mooie foto's van de safari!!!
    Je reisverslagen te kunnen/mogen lezen is geweldig, je schrijft met zoveel enthousiasme!!
    Ik heb echt bewondering voor jullie.

Lieve groetjes, Jolanda

• 06 November 2015 - 14:16

Emma:

Hi Mariska. You brought me excitements and tears of joy to know you were in Kenia.

Thank you for your choice to visit and help my motherland Kenya.

I wish you all the best en, jammer dat ik niet in Kenia bent :(
    I would have love to see you and show you more but that can always happen with time.
    Lotsa of love , Emma

• 13 November 2015 - 10:20

Nina:

wat gaat de tijd toch snel, over een paar weken komen jullie weer terug.
    het lijkt net een paar weken geleden dat we met elkaar gewerkt hebben aan jullie voorbereidingen. geniet er nog van en doe iedereen veel groeten.
    Nina