Vierde week in Rangala - dag 30 tm 36 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Vierde week in Rangala - dag 30 tm 36 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Vierde week in Rangala - dag 30 tm 36

Blijf op de hoogte en volg Mariska

10 Oktober 2015 | Kenia, Rangala

Vierde week in Rangala
Dag 30 tot en met 36

Maandag 28 t/m woensdag 30 september

Deze dagen heb ik weer stage gelopen in de final class.
Ik heb de juf vooral weer geholpen met het nakijken van de opdrachten en het verzinnen van huiswerkopdrachten die ik aan de kinderen mee kon geven.
In het klaslokaal hangen heel veel posters, van bijvoorbeeld cijfers van 1 tot 50, lichaamsdelen in het Engels en spullen die je gebruikt in de keuken.
Dit gebruiken ze zodat de kinderen hiermee Engels kunnen leren.
Als ze ’s ochtends in de klas komen pakt een van de kinderen uit zichzelf de aanwijsstok en begint alle posters een voor een voor te lezen zodat de rest van de klas het na kan zeggen.
Dit doen ze ook als de juf even weg is en ze geen extra opdracht heeft gegeven en soms ook tijdens de les met de juf erbij zodat ze kan zien wie er goed kan lezen of niet.
Omdat de juf nog extra posters wilde heb ik er een paar voor haar gemaakt (alfabet in hoofdletters en kleine letters, rijtjes van woorden met de klinkers erin, 1 tot en met 10 geschreven in het Engels, 1 tot en met 10 geschreven in het Swahili, ect.)
Het is wel gek om te zien dat ze hier op die manier lesgeven omdat dit in Nederland bijna niet gebeurt.

Donderdag 1 en vrijdag 2 oktober

Deze twee dagen was ik weer in het babyhome.
Ik heb weer geholpen op de groep van kinderen van 1 tot 2 jaar.
’s Ochtends heb ik ze lekker gewassen en ben ik daarna met ze gaan spelen.
De verzorgster die er vandaag was kwam ineens aanlopen met een grote emmer en een doek, ik had geen idee wat ze ging doen.
Toen ze een van de kinderen bij zich nam bleek het te zijn dat ze de haren ging afscheren.
Bij de enige jongen van de groep was dit al gebeurt op een van de dagen dat ik er niet was, maar nu moesten dus ook echt de meiden er aan geloven.
Ook al hebben hier bijna alle meisjes kort haar, wat al een verschil is vergelijken met Nederland, vond ik het toch raar dat ook dat al werd afgeschoren.
De leidster vertelde dat dit was voor de hygiëne en dat het voor de kinderen zelf ook fijn is vanwege de warmte.
Verder heb ik ze flesjes en eten gegeven, ze op bed gelegd en heel veel met ze gespeeld.

Zaterdag 3 oktober

Vandaag hadden we met een van onze Keniaanse coaches afgesproken dat we bij haar mochten lunchen zodat we haar huis konden zien en dat ze ons een Keniaans gerecht kon leren koken.
We hebben geleerd om ugali te maken.
Dit is een gerecht dat ze bijna altijd eten.
We hadden het wel vaker gezien en veel over gehoord maar we wisten niet precies wat het verder was.
Het leek ook alsof het heel moeilijk was om te maken wat totaal niet zo bleek te zijn.
Eerst moet je water laten koken en als dat kookt dan moet je er maïsmeel bij doen en dan heel goed door roeren zodat het water er in opgenomen is.
Dan haal je het uit de pan en laat je het even afkoelen op een schaal en is het klaar.
Het heeft zelf niet zoveel smaak maar je eet het meestal met sukuma wiki dit is een groente dat hier heel veel word verbouwt en daar doorheen zit nog wat ui en tomaat.
En we hadden er nog gestoofd vlees bij gekregen.
Natuurlijk moesten we het wel op de Keniaanse manier eten… met je handen!

Nadat we bij Consulata geweest waren zijn we naar een ander dorpje dat Ligega heet. Hier logeren JP en Robert. De andere studenten die in de stad sliepen die we hadden gezien bij de lunch vorige week waren er ook.
We zijn naar de rivier gelopen en zagen daar veel mensen werken die bezig waren met het hakken van de grote stenen die uit de rivier kwamen zodat ze deze konden door verkopen.
Toen we weer terug waren hebben we met z’n alle nog even wat geklest en zijn we weer terug naar ons huis gegaan.

Zondag 4 oktober

Vandaag zijn we al vroeg op pad gegaan naar Busia om daar lekker te gaan zwemmen.
Dat was de vorige keer ook al het plan maar omdat de bus toen kapot was en we er toen meer dan 3 uur over gedaan hadden was dat niet meer gelukt.
Daarom zijn we vandaag op tijd vertrokken zodat we niet weer het zelfde probleem zouden krijgen.
We hadden gehoord dat je bij een hotel kon zwemmen en daar zijn we dan ook heen gegaan.
Het was een super mooi zwembad en vooral in het begin lekker rustig.
We hebben hier lekker heel de dag gerelaxt en zijn we daarna weer terug naar huis gegaan.

Dit was alweer ons laaste weekendje hier in Rangala, wat gaat het snel zeg!!!

P.S. De foto's van week 3 staan nu ook bij het verslag :)

• 10 Oktober 2015 - 17:32

Jack:

Heerlijk om zo toch iets van je avontuur mee te krijgen, kan niet wachten om hier in Roosendaal een echte ugali met sukuma wiki maaltijd voorgeschoteld te krijgen. Moeten wij hier alleen opzoek naar geiten vlees ! Met natuurlijk al je mooie verhalen hier nog verder uitgediept aan tafel te horen. Echt leuk lieverd, geniet van alle indrukken, het vliegt voorbij. X X X

• 12 Oktober 2015 - 18:58

Juliette Van Bommel:

Dat ziet er toch best wel lekker uit Maris, we zijn bij de Bommels altijd in voor een nieuw recept. Maar het is vast nog lekkerder als jij voor ons kookt... Enne met je handen eten mag hier straks natuurlijk alleen maar weer bij de grote gele M hè ?! X