Eeste dagen in Rangala - dag 5 t/m 8 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu Eeste dagen in Rangala - dag 5 t/m 8 - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Mariska Hooft - WaarBenJij.nu

Eeste dagen in Rangala - dag 5 t/m 8

Blijf op de hoogte en volg Mariska

20 September 2015 | Kenia, Rangala

Donderdag 3 september

Vanochtend hebben we onze laatste spulletjes ingepakt en zijn we met de auto naar de supermarkt gegaan.
Daar moesten we flink wat boodschappen inslaan omdat we hoorde dat we in Rangala alleen maar tomaten, eieren en brood konden halen.
Na een paar uur rondgelopen te hebben in de supermarkt, hadden we eindelijk onze voorraad ingeslagen.
Eindelijk gingen we naar Rangala waar we na ongeveer twee uur aan kwamen.
We werden echt super leuk ontvangen, alle kinderen die al op de compound rondliepen waren helemaal enthousiast om ons te zien. Ze roepen allemaal ‘halo halo’ naar ons (waarschijnlijk omdat ze denken dat wij zo heetten omdat wij als we de mensen een hand geven hallo zeggen).
Daarna lopen we naar de plek waar wij gaan slapen, het is nog best wel een groot gebouw dat op de compound staat.
We hebben allemaal een eigen kamer met badkamer en een gezamelijke keuken en woonkamer.
Dan gaan we met z’n alle met Consulata en de zuster (een non) lunchen met lokale Keniaanse gerechten die ze voor ons gemaakt hadden. Eerst kregen we een soort kippensoep (deze was erg lekker), daarna kregen we rijst met een soort groenten en kip en als laatste kregen we nog een banaantje.
Nadat we lekker gegeten hadden en wat uitleg over alles hadden gekregen, kregen we nog een kleine rondleiding door het babyhome.
Hier vangen ze kinderen op die geen ouders meer hebben of als hun ouders niet meer voor ze kunnen zorgen.
Op dit moment zorgen ze voor 48 kinderen.
Daarna zijn we terug naar onze kamers gegaan en hebben we onze spulletjes een beetje uitgepakt.
Op een gegeven moment vonden we in een paar kasten nog wat spelletjes, boeken, dvd’s, tijdschriften ect. wat de vorige studenten hadden achtergelaten.
Dus heb ik toen samen met Eva een paar spelletjes gespeeld.
Later hebben we onze eerste maaltijd in Rangala gekookt, lekkere broodjes hamburger!
Dit omdat de burgers bijna het enigste vlees is wat al is bevroren in de supermarkt en wat we dus makkelijk mee konden nemen naar Rangala.
Het was nog wel een heel gedoe om het te maken want de stroom viel echt iedere keer uit.
Maar uit eindelijk is het gelukt en hebben we heel romantisch in het donker ons eten opgegeten omdat de stroom weer was uitgevallen.
Eva en ik hadden besloten om een dvd te gaan kijken, maar ja dit gaat natuurlijk ook op de Afrikaanse manier want na nog niet eens 5 minuten viel de stroom al weer uit. De mensen hier zouden zeggen: This is Africa. Dat doen ze altijd als er iets gebeurt wat echt Afrikaans is (zoals: het lange wachten, het “Afrikaans kwartiertje” ect.)
Dus zijn we ouderwets met een zaklamp en onze vingers poppetjes op de muur gaan maken haha!
Nadat we hier ook verveeld door raakten zijn we lekker wat gaan lezen en verder aan onze verslagen gaan werken.
Daarna gingen we lekker op tijd naar bed omdat we er morgen weer vroeg uit moeten om ons eerste dagje op het babyhome mee te helpen!

Kwa heri (doei!)

Vrijdag 4 september

Deze morgen moesten we wat vroeger opstaan omdat we om 09.00 moesten beginnen in het babyhome. Toen we daar aan kwamen kregen we weer een rondleiding van de zuster en liet ze dit keer ook de wasruimte, de nusery (het schooltje dat ook op de compound staat), de moestuin en de koeien- en kippenstallen zien.
Daarna werden we bij een groep geplaatst waar we die dag zouden staan. Lorraine stond op de babygroep en Eva en ik samen op een andere groep.
De groep bestaat uit 9 kinderen en ze zijn allemaal 1 jaar (sommige pas net 1 en andere al bijna 2).
We kwamen binnen en de verzorgster van die groep vertelde meteen dat we met de kinderen, die alleen buiten op een soort afgesloten veranda aan het spelen waren, mee mochten spelen.
Op een gegeven moment vroeg ze of ik de nageltjes van de kinderen wilde knippen met een nagelknipper.
Het viel me op dat alle kinderen op hun pink aan hun rechter hand een zwarte stip hadden.
Blijkbaar geeft dit aan dat de kinderen gevaccineerd zijn.
Dit hebben we dus vooral gedaan in de ochtend. Nadat we een kwartiertje pauze mochten houden, moesten we helpen met de kinderen eten te geven.
De kinderen werden allemaal op een klein stoeltje gezet en Eva en ik kregen allebei drie kinderen voor ons met een grote volle bak met pap (dit was echt heel erg veel!!).
We moesten de kinderen om de beurt een hapje van de pap geven.
De kinderen waren klaar met eten dus ben ik de pan, bakken en lepeltjes gaan afwassen in het keukentje en heeft Eva samen met de verzorgster de kinderen klaar gemaakt voor hun bed.
Toen alle kinderen in hun bed lagen kregen ze allemaal nog een flesje melk en moesten ze gaan slapen.
Omdat de kinderen om drie uur pas weer wakker gemaakt werden, hadden wij 2 uur pauze.
We zijn terug gegaan naar ons huis waar we even iets gegeten hebben en zijn toen ook even op bed gaan liggen, want zo’n ochtendje vol met nieuwe indrukken sloopt je toch behoorlijk!
Tegen een uurtje of drie zijn we weer terug gegaan naar de groep.
Toen we daar aan kwamen waren alle kinderen al wakker en een paar al uit bed.
Ik ben weer naar buiten gegaan om met de kinderen te spelen.
Op een gegeven moment begon het te regenen, maar wij zaten gewoon onder het afdak dat aan de groep vast zat, kwam de verzorgster ineens aangelopen met een stapel met dikke truien.
Terwijl Eva en ik ons kapot aan het zweten waren van de warmte zei ze dat we de kinderen de truien moesten aangeven omdat het veel te koud was.
Na een tijdje was het wat harder gaan regen en waaide het een klein beetje (niets vergeleken met Nederland) zei de verzorgster tegen ons dat we alle kinderen snel naar binnen moesten doen omdat het echt te koud werd. Want ja het is hier inmiddels nou gewoon winter..
Toen de verzorgster vroeg of het ook altijd zo koud was in Nederland in de winter en wij vertelde dat het nog veel kouder was dan hier dat het soms zelfs meer dan - 0 graden is, schrok ze enorm.
Ze vond het zo raar dat wij dat konden overleven. Dus wij vertelde dat we er gewend aan zijn en dat we altijd dikke kleren dragen.
Haar volgende vraag was of we dan wel met open schoenen zoals slippers liepen, dus wij legde uit dat dat echt niet gaat als er allemaal sneeuw ligt. Het was erg grappig om te zien dat zei dit erg raar vind terwijl het voor ons zo gewoon is.
Nadat we alle kinderen in bed hadden gelegd en een nog flesje met pap hadden gegeven zat onze eerste dag op het babyhome er al weer op.
Toen we terug waren hebben we een beetje na gekletst over hoe onze eerste dag was gegaan en zijn we daarna weer gaan koken. Weer met veel moeite omdat de stroom weer telkens uitviel maar het is ons gelukt!
Na het eten zijn we met z’n vieren een filmpje gaan kijken en wonder boven wonder was dit keer de stroom maar één keer uitgevallen waardoor we dus redelijk goed de film hebben kunnen kijken!
Na de film ging iedereen naar bed maar heb ik samen met Eva een spelletje gespeeld en besloten we om daarna ook maar lekker te gaan slapen.

Zaterdag 5 september

Vandaag konden we weer redelijk uitslapen wat ook wel een beetje nodig was!
’s Ochtends hebben we lekker rustig aangedaan en hebben we lekker veel gelezen.
Rond de middag zijn we samen met een vrouw die ook hier op de compound werkt naar een supermarkt gegaan waar ze toch wel aardig wat spulletjes hadden omdat we toch nog een paar kleine boodschapjes nodig hadden.
We zijn meteen doorgelopen naar het marktje dat aan de overkant was en zijn daar even doorheen gelopen.
Het is nog steeds wennen dat alle mensen ons hier zo graag willen begroeten of een hand willen geven omdat wij in hun ogen erg “bijzonder” zijn.
Daarna zijn we weer terug gegaan naar de compound en zijn we lekker op de bank geploft met een boek. Na het eten hebben we ook allemaal weer verder gelezen in ons boek en heb ik nog een beetje aan mijn verslagen gewerkt!

Dus we hebben lekker een rustig dagje gehad, zodat we maandag uitgerust met onze stages kunnen beginnen!

Zondag 6 september

In de middag zijn Lorraine, Eva en ik weer naar de supermarkt in Ugjuna geweest en daarna ook weer langs het marktje om nog wat extra dingetjes te halen.
Toen we terug kwamen hebben we een heerlijke fruitsalade gemaakt van het fruit dat we op de markt gekocht hadden.
En zijn we lekker buiten in de zon gaan zitten.
Nadat we weer lekker gekookt hadden, hebben we lekker een avondje gerelaxt.
Daarna zijn we lekker op tijd naar bed gegaan want morgen hebben we weer een nieuwe dag op stage.

• 20 September 2015 - 12:43

Jack:

Het was begrijpelijk even wachten op het volgende verslag, dit ivm de lokale internet mogelijkheden. Maar het is super om wederom een aantal dagen mee te krijgen van jullie ervaringen en belevenissen, en te proeven van de verschillen tussen "onze" en de Afrika gewoontes. Ik ga snel verder lezen, en w8 in spanning op de volgende ervaringen.

• 20 September 2015 - 13:24

Bert:

Avonden zonder stroom en internet kan ik me ook nog herinneren ja. Bagger maar je wordt er wel creatief van!